علت خرابی دینام و عیب یابی دینام

علت خرابی دینام و عیب یابی دینام

علت خرابی دینام و عیب یابی دینام

برای درک بیشتر ما باید بدانیم که یک دینام چگونه کار می کند. در زیر نمودار دیفرانسیل و عملکرد از یک دینام و اتصالات آن در سیستم الکتریکی خودرو است. بعد از شکل توضیح مختصری از اجزای مختلفی است که یک دینام را تشکیل می دهند و توضیح اینکه چگونه هر یک از آنها برای نگه داشتن انرژی  باتری در ماشین شما عمل می کنند.

روتور دینام

بیایید برای شناخت و آشنایی بیشتر از داخل و از جایی که کار دینام آغاز میشود شروع کنیم. روتور شامل مجموعه ای از سیم پیچهاست که در اطراف هسته تابیده شده است.

یک میدان مغناطیسی در اطراف هسته بوسیله کنتاکت جریان سیم به نام “میدان مغناطیسی”  تولید می شود. جريان ميدان DC یک جریان طبيعي است بدین معنی که تنها در يک جهت جريان مي يابد و با مجموعه اي از جاروبک و یکسو کننده به سیم پیچ اطراف هسته منتقل مي شود.روتور توسط پولی(قرقره) و تسمه به چرخش در می آید ، چرخش به وسیله موتور اجرا می شود، از این رو نام آن “روتور” است.

استاتور

مجموعه دیگری از سیم پیچ ها در  اطراف روتور وجود دارند که به آن استاتور گفته می شود. استاتور به نوبه خود ثابت است و به پوسته ی ژنراتور ثابت شده است.

همانطور که روتور در داخل استاتور می چرخد، میدان مغناطیسی روتور از طریق سیم پیچ های استاتور عبور می کند و جریان الکتریکی را در سیم پیچ تولید می کند. به دلیل چرخش روتور، جریان متناوب تولید می شود.

منبع تغذیه

جریان مورد نیاز خودرو از دو منبع مختلف یعنی باطری و خود دینام(دیود تریو) تامین می شود ،هنگامی که شما برای اولین بار در ماشین وارد می شوید و خودرو را روشن می کنید، موتور در حال کار نیست و دینام نمی چرخد. در این زمان، منبع ولتاژ / جریان ما برای روشن کردن خودرو  باتری است.

پس از شروع به کار موتور به سرعت، خروجی دیود تریو به تنظیم کننده (رگلاتور)تغذیه می شود و به عنوان منبع جریان عمل می کند. در این زمان، دینام وارد عمل می شود و این نیاز را تامین می کند از این جا به بعد دیگر نیازی به باتری برای تامین برق سیستم خودرو نیست.

تنظیم کننده ولتاژ

تنظیم کننده دارای دو ورودی و یک خروجی است. ورودی های منبع جریان و ورودی کنترل ولتاژ است، رگولاتور از ورودی ولتاژ کنترل برای کنترل مقدار ورودی جریان میدان استفاده می کند که اجازه می دهد تا به سیم پیچ روتور منتقل شود.

اگر ولتاژ باتری افت کند، تنظیم کننده این افت را با استفاده از اتصال به باتری حس می کند و اجازه می دهد تا جریان بیشتری وارد شود، که باعث افزایش قدرت میدان مغناطیسی می شود، که در نهایت باعث افزایش خروجی ولتاژ از دینام می شود.

برعکس، اگر ولتاژ باتری بالا برود، جریان میدان کمتری از سیم پیچ روتور وارد می شود و ولتاژ خروجی کاهش می یابد.

علت خرابی دینام و عیب یابی دینام

دیود خروجی

در یک سیستم DC، ولتاژ AC به مقدار بسیار جزیی وجود دارد، بنابراین قبل از استفاده از آن باید به DC تبدیل شود. این تبدیل به DC در Bridge Rectifier انجام می شود.

دیودها جریان را در یک جهت جریان می دهند، در حالی که جریان های بلوک شده  در جهت دیگر حرکت می کنند. یکسو کننده پل شامل شش دیود است یعنی یک جفت برای هر سیم پیچ قرار دارد..

یکی از جفت ها برای نیمه منفی و نیم دیگر برای نیمه مثبت چرخه است. در نتیجه این اصلاح دیود جریان DC بوجود میآید.خروجی دینام در واقع یک DC خالص نیست. از آنجا که سه سیم پیچ وجود دارد، هر کدام با نیمه مثبت و منفی، تا زمانی که ولتاژ از طریق دیودها عبور می کند، برای هر چرخش روتور شش پالس وجود دارد.

این جریان DC برای اکثر قطعات خودرو کافی است. اجزای حیاتی، مانند رادیو مدارهای فیلتر کردن داخلی خود را دارند تا شکل موج را به حالت خالص تر تبدیل کنند.

دیود تریو

بخشی از این مدار مجموعه دیگری از دیودها است که درون دینام قرار گرفته است که به نام trio دیود خوانده می شود. Trio دیودها از سه سیم پیچ استاتور عبور می کند و مقدار کمی از طریق سه دیود عبور می کند به طوری که تنها ولتاژ مثبت از بین می رود.

علت خرابی دینام و عیب یابی دینام

لامپ هشدار دهنده

همانطور که در تصویر 5 دیده می شود، یک مسیر به زمین از ورودی منبع جریان فعلی به تنظیم کننده وجود دارد. در نتیجه، هنگامی که کلید روشن است، جریان از طریق لامپ هشدار، از طریق مقاومت، ترانزیستور و کویل میدان، و سپس به زمین، باعث می شود که چراغ روشن شود.

هنگامی که دینام در حداکثر ظرفیت خروجی کار می کند ولتاژ دیود سه گانه، برابر با ولتاژ باتری است. در این زمان، لامپ با 12 ولت در هر دو طرف مواجه است و لامپ خاموش می ماند.

اگر دینام خراب شود، ولتاژ دیود TRIO کاهش می یابد و بار دیگر لامپ از ولتاژ باتری روشن می شود. اگر خروجی ژنراتور فقط کمی پایین باشد، لامپ کم نور خواهد شد.

اگر دینام به طور کامل از کار بیفتد و ولتاژ خروجی به صفر برسد، لامپ با درخشندگی کامل روشن خواهد شد. در عوض، اگر باتری تمام شود و ولتاژ باتری کاهش یابد، با ولتاژ خروجی دینام در یک طرف و ولتاژ باتری کم از طرف دیگر، چراغ نیز روشن می شود.

همان طور که قبلا ذکر شد، اگر نور افزایش یابد، به این دلیل است که ولتاژ متغیر با افزایش RPM یا دور موتور افزایش می یابد و ولتاژ بیشتری را در قسمت مجاور لامپ ایجاد می کند. به این ترتیب نور افزایش می یابد.

علت خرابی دینام و عیب یابی دینام

دیگر مقالات

علت خرابی دینام و عیب یابی دینام

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

 

در اینجا می توانید اطلاعات کافی جهت عیب یابی موتور خود بدست آورید

 

error: Content is protected !!