Scroll Top

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

 در فروشگاه موسی ما سالها وقت و سرمایه زیادی را برای تشخیص و عیب یابی موتورهای دیزل و  بروزرسانی اطلاعات و تجهیزات سرمایه گذاری کرده ایم. ما همچنین دارای تکنسین های دیزلی بسیار ماهر هستیم، بنابراین اگر عیب یابی و تشخیصی هم وجود داشته باشد، ما نیز یک ایده نسبتا خوب از این که خطا در موتور دیزل شما چطور ایجاد می شود، داریم.

اغلب وقتی با ما تماس میگیرنداز ما میخواهند که مشکلات موتور را با گوشی تلفن تشخیص دهیم، کاش به این آسانی بود. متخصصان و تعمیرگاه های مجهز به تجهیزات تشخیص گران و پیشرفته همچنان در حال تلاش و فعالیت برای عیب یابی هستند. کدهای خطای کامپیوتری فقط به نقطه مشخصی در مسیر اشاره می کنند که نشان میدهد که این قسمت احتمالا معیوب است ، اما این عیب دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد.

نوآوری تشخیص خطا  توسط کامپیوتر منجر به  ایجاد نسل جدیدی از مکانیک ها شده است که اغلب از اصول عملیاتی اولیه موتور دیزل اطلاع کافی ندارند. متاسفانه کدهای خطا همیشه مشکل را مشخص نمیکنند بلکه تعدادی کد را میسازند که دقیقا مشخص نمیکند مشکل کجاست. و بارها اتفاق افتاده که کامپیوتر کد خطایی به آنها نداده و آنها به گفتن این جمله که( متاسفیم که کد خطایی وجود ندارد) اکتفا کرده اند، بنابراین ما نمی توانیم برای شما کاری کنیم!!!

امروزه موتورهای دیزلی بسیار پیچیده تر هستند و تشخیص عیب آنها دشوار تر است. ما در اینجا سعی میکنیم تمام دانشی که از تجربیات دیگر افراد و سالهای کار در تجارت دیزل را بدست آورده ایم در اختیار شما بگزاریم.

در زیر یک نمودار عیب یابی است که ممکن است به شما کمک کند :

مشکلات احتمالی

موتور روشن نمی شود موتور سخت روشن می شود در دور پایین کار میکند فقدان قدرت کافی ریپ زدن موتور دود سیاه دود سفید دود آبی
کمپرس پایین X X X
فشار پایین سوخت X X X X X X
دور کم موتور X X
رله معیوب یا مشکل گرمکن X X X
سوخت رسانی کم X X X X X
کیفیت سوخت پایین X X X X X X
هوا در مسیر سوخت-مسیر مسدود X X X X
مسدود بودن مسیر سوخت X X X X X
سوزن انژکتور خراب X X X X X X X
خرابی پمپ پر فشار X X X X X
خرابی رگلاتور – سنسور X X X X
خرابی پمپ کم فشار – پمپ سه گوش X X X X
محدودیت ورودی هوا X X X
مشکلات توربو – سوپر X X X X
مشکل EGR X X X
خرابی انژکتور – چکه کردن سوخت X X X X
سنسور میل سوپاپ – سنسور میلنگ X X X X X X
خرابی سیم کشی انژکتور X X X X
مشکلات داخلی موتور X X X X X

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

فشار سوخت پایین در یک موتور دیزل :

بیشترین مشکل در زمینه سوخت رسانی مربوط به فشار پایین سوخت است ، که دو دلیل عمده دارد : تامین ضعیف سوخت از  منبع سوخت و یا مشکل انژکتور و ریل سوخت.

بررسی پمپ سه گوش و مسیر سوخت رسانی از منبع به پمپ سه گوش ، هم در نوع دستی و هم در نوع برقی. دقت بفرمایید که فشار بین تانک سوخت و پمپ پر فشار باید بین 2 تا 5 بار باشد.

فشار مورد نیاز از پمپ پر فشار به ریل سوخت و انژکتورها در حالت ایده ال باید 300 بار باشد اما وقتی موتور روشن می شود و زیر بار میرود این عدد از 1200 تا 2000 بار تغییر میکند.

وقتی که دیزل روشن شده و شروع به کار میکند این فشار باید حفظ شود و تغییری مشاهده نگردد.

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

سرعت چرخش کم در یک موتور دیزل :

اگر موتور شما با دور کم کار می کند ، پمپ دیزل شما قادر به تولید فشار سوخت به اندازه کافی برای راه اندازی تزریق سوخت نیست، و مشکلاتی را شروع می کند.

در طول دوره های خنک تر از سال، سرعت چرخش کم، شایع تر است و باتری هم کم توان تر عمل می کند.

رله معیوب یا مشکل گرمکن :

گرمکن ها برای زمانی که موتور سرد است بسیار مهم هستند. آنها دارای المنتهایی هستند  که موتور را قبل از استارت گرم می کنند. بدون گرمکن، یک موتور دیزل روشن نمی شود، زیرا موتور نیاز به هوای فشرده و گرم دارد تا انژکتورهای دیزل را فعال کند.

اگر گرمکن ها خراب باشند موتور شما یا روشن نمی شود و یا خیلی سخت روشن می شود ، و گاهی باعث ایجاد دود سفید ناشی از سرد بودن موتور می گردد.

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

هوا در مسیر سوخت-مسیر مسدود :

فیلترهای سوخت بخش مهمی از سیستم تزریق سوخت در موتورهای دیزل هستند. کار فیلتر سوخت برای حذف آلاینده ها از سیستم سوخت قبل از رسیدن به انژکتورهای دیزل یا پمپ سوخت دیزل است.

زندگی یک فیلتر دیزل بستگی به کیفیت سوختی که از طریق آن عبور می کند دارد. به طور معمول فیلتر سوخت در سرویس سالانه شما موثر خواهد بود. اگر فیلتر سوخت دیزل قبل از زمان معمول مسدود شود، این نشان می دهد که میزان آلاینده ها در سوخت بسیار بالاتر از حد طبیعی است.

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

خرابی پمپ فشار :

در صورتیکه پمپ پر فشار شما مشکل داشته باشد ، فشار سوخت کم مس شود. بطور معمول این اشکال بخاطر آسیب رسیدن به قطعات داخلی پمپ و آلودگی سوخت ایجاد می شود.

براده های حاصل از این عمل وارد مسیر سوخت شده و انژکتورهای شما را نیز خراب می کنند.قبل از جایگزینی پمپ سوخت و انژکتور حتما مسیر سوخت را تمیز کنید.

خرابی رگولاتور سوخت و سنسور :

در اکثر دیزل های امروزی رگلاتور پمپ سوخت و سنسور ریل سوخت وجود دارد که نشانه های زیر بیانگر خرابی احتمالی آنهاست :

  • سخت روشن شدن
  • روشن نشدن
  • موتور در دور بالا به یکباره خاموش می شود

مشکلات توربو و سوپر :

یکی از مشکلات توربو ، عدم زیر بار بردن دیزل و استفاده حداقل بیش از 60 درصد از قدرت نامی دیزل میباشد.

استفاده از روغنهای صنعتی نا مرغوب و تعمیر و نگهداری ضعیف باعث بروز مشکل در سوپر است.

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

مشکل EGR :

شیر EGR یا دریچه احتراق گاز خروجی، یک سوپاپ دریچه کنترل شده است که اجازه می دهد مقدار خاصی از گاز خروجی به منیفولد ورودی هوا وارد شود.

این گاز خروجی مخلوط با هوا ورودی ، گرمای حاصل از فرایند احتراق را کاهش می دهد. گاز اگزوزی که سوپاپ EGR شما را احیا می کند نیز از ایجاد گازهای مرتبط با نیتروژن جلوگیری می کند.

اگر شیر EGR شما گیر کرده یا نتواند عملکردی داشته باشد، دیزل شما علائم مانند خستگی خفیف،  قدرت کم  و دود سیاه یا سفید از اگزوز خود را تجربه خواهد کرد.

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

کمپرس پایین در موتور دیزل :

فشرده سازی و کمپرس کم باعث می شود که حرارت کافی برای احتراق ایجاد نشود و موتور بسختی روشن شود.برای انجام تست فشرده سازی دیزل، از مراحل زیر استفاده کنید.

در ابتدا از شارژ بودن کامل باتری و سالم بودن استارت موتور خود اطمینان حاصل کنید.

از سفت بودن پیچهای سر سیلندر خود با گشتاور مناسب مطمئن شوید.

موتور تا زمانی که دمای خنک کننده افزایش یابد، باید گرم شود، بین 75 تا 85 درجه سانیگراد.

لوله ها و خطوط انژکتور فشار بالا باید باز شوند.

سلنوئید پمپ گازوییل را برای جلوگیری از تزریق سوخت قطع کنید.

انژکتور یک را باز کنید و میلنگ را بچرخانید تا هوا و گاز خارج شوند.

آداپتور اندازه گیری فشاری باید بر روی سوراخ  انژکتور نصب شود و  سپس ابزار اندازه گیری کمپرسور را وصل کنید.

میلنگ موتور باید 3-4 ثانیه چرخانده شود، میزان فشرده سازی را پس از نگهداری 200 تا 300 دور در دقیقه بنویسید.

مراحل شش تا هشت باید برای دیگر خانه ای سیلندر هم انجام شود.

فشرده سازی موتور دیزلی تقریبا بین 275 psi تا 400 psi است، بسته به طراحی و نسبت فشرده سازی. سطح فشرده سازی نباید بیش از 10 تا 15 درصد (30 psi تا 50 psi) تغییر کند.

در طول چک کردن فشرده سازی موتور، برای مشاهده تغییرات بین سیلندر، با دقت نگاه کنید. اگر متوجه شدید که  دو سیلندر دارای مقادیر فشار عادی هستند و دو سیلندر دیگر فشار کمی داشته باشند ، عملکرد موتور کاهش می یابد.

اگر دو سیلندر که دیوار به دیوار هم هستند دارای کمپرس زیاد باشند، احتمالا متوجه ضربه و خرابی واشر در بین این دو سیلندر خواهید بود. اگر فشار هر چند خانه اول پایین و به مرور فشار خانه های دیگر افزایش یافته باشد تا به سطح نرمال برسد ، نشان دهنده این است که یک سوپاپ قفل کرده است. که با تست مشخص می شود.

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

تامین سوخت ناکافی در یک موتور دیزل :

شایع ترین خطا برای تامین سوخت ناکافی این است که لوله های تامین سوخت، ترک خورده یا خم می شوند. و یا  مخزن سوخت خالی است.

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

کیفیت سوخت پایین :

آلودگی و لجن موجود در گازوییل، آب یا سایر مواد خارجی در داخل سیستم سوخت باعث می شود پمپ سوخت دیزل و انژکتورهای دیزلی با مشکل مواجه شوند.

قطعات داخلی پمپ سوخت دیزل و انژکتور دیزل فرسوده می شوند و یک یا ترکیبی از مشکلات ذکر شده در بالا موجب بروز زنجیره ای از مشکلات میشوند.

اگر در سیستم سوخت خود آلودگی داشته باشید و یا دیزل انژکتور یا پمپ دیزل خود را  تعمیر کرده اید باید مطمئن شوید که سیستم سوخت دیزل خود را کامل تمیز کرده و فیلتر سوخت خود را بصورت مرتب و با کیفیت بالا تهیه کنید.

سوزن انژکتور خراب :

بیشترین مشکلات انژکتور در سیستمهای سوخت رسان ریلی مربوط است به نشتی بیش از حد برگشت سوخت و یا بازگشت جریان سوخت باشد.

علت این مشکلات می تواند اورینک انژکتور معیوب ، نازل معیوب و یا والوو معیوب باشد.

و در نتیجه به جای حرکت سوخت با فشار بالا ، مقداری از آن وارد مسیر برگشت به سمت باک شده و انژکتورها خوب پاشش نکرده و چکه می کنند.

قطعات فرسوده داخلی همچنین می تواند باعث تأخیر در شروع تزریق شود که باعث می شود که وسیله نقلیه در دور پایین کار کند یا اصلا روشن نشود.

خرابی پمپ سه گوش :

مسیر لوله ها به تانک و همچنین مسیر از تانک سوخت به پمپ سه گوش را نیز بررسی کنید ، پمپ سوخت خود را باز کرده و امتحان کنید که به اندازه کافی قدرت مکش داشته باشد.

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

محدودیت ورودی هوا به دیزل :

این می تواند به دلیل فیلتر هوای کثیف و معیوب شما و یا مسدود شدن جنت های هوا باشد. بعضی از موتورهای  همچنین دریچه پروانه ای شکلی دارند که می تواند گیر کرده باشد.

علاوه بر این، سنسور جریان هوای خراب سبب ایجاد سیگنال بیش از حدباعث ایجاد دود سیاه و عدم قدرت می شود.

عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل

بازدید از این ویدئو را به شما پیشنهاد میکنیم.

error: Content is protected !!