آموزش تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور
آموزش تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور
جلوگیری از اشتباه چیزی به مراتب ارزانتر از تصحیح آن اشتباه است. به همین دلیل ما توصیه هایی را برای نگهداری منظم موتور شما ارائه می دهیم.
حفظ سلامت موتور و ژنراتور کلید اصلی عملکرد بهینه آن است. تغییرات اندک در عملکرد به راحتی قابل رؤیت نیست ، غالباً افت 20٪ در عملکرد می تواند قبل از اعلام اپراتور اتفاق بیفتد. عدم وجود بازه های خدماتی و سرویس منظم می تواند منجر به کاهش کارایی شود.
هر پیشرانه ای که ما تهیه می کنیم باید دارای لیست دقیقی از سرویس های دورهای منظم باشد که شما می توانید در فواصل زمانی مشخص انجام دهید.
این سرویس ها بنا به ، نوع خرید موتور و شرایط کار متفاوت خواهد بود ، بنابراین عاقلانه است که اطمینان حاصل کنید که چه جور سرویس هایی برای موتور شما مناسب هستند.
به طورمثال : اگر محیط کار شما در جایی گرمسیری و گرد و خاک فراوان است ، سرویسی متفاوت با محیطی گوهستانی مرطوب و در ارتفاع بالا ، نیاز دارد.
بررسی های منظم که شما باید انجام دهید در دسته بندی های روزانه و هفتگی قرار می گیرد ، به همراه سرویس دهی منظم در فواصل زمانی مشخص.
همه آنها هدف مشابهی دارند تا اطمینان حاصل کنند که موتور شما تا حد ممکن با حداکثر راندمان کار می کند. هیچ دو برنامه دقیقاً یکسان نیستند ، بنابراین همیشه باید برنامه مربوط به موتور خاص خود را بررسی کنید.
نگهداری پیشگیرانه
تعمیر و نگهداری منظم بهترین راه برای اطمینان از ماندگاری بیشتر موتور شما تا حد امکان است. بررسی های منظم وجود دارد که شما باید مطابق با برنامه های پیشنهادی برای انجام این کار انجام دهید.
شما می توانید برنامه های تعمیر و نگهداری را در صورت عدم وجود آنها در همین صفحه دانلود کنید.
جدول سرویس و نگهداری موتور
چک های روزانه و سرویس های دوره ای بر اساس ساعت کارکرد موتور و شرایط محیطی تغییر می کند و ثابت نیست.در ذیل عواملی که بر این موارد تاثیر می گزارد را ذکر می کنیم:
• در ابتدا بررسی کنید که توان موتور با نیاز شما برابر باشد.
• درجه حرارت شدید محیط(مانند شهرهای جنوبی کشور)
• قرار گرفتن در معرض هوای آزاد
• قرار گرفتن در معرض آب نمک و محیطهای اسیدی و قلیایی
• قرار گرفتن در معرض گرد و غبار ، شن و ماسه یا سایر آلودگیهای موجود در هوا
اگر مجموعه دیزل ژنراتور شما در معرض برخی یا همه این شرایط شدید کاری باشد ، بهتر است با تهیه کننده موتور مشورت کنید تا یک برنامه تعمیر و نگهداری مناسب تهیه کنید.
بهترین راه برای پیگیری طریقه نگهداری و سرویس ، استفاده از ساعت کارکرد موتور ژنراتور است تا یک گزارش دقیق از کلیه خدمات انجام شده را نگه دارید.
فواصل عمده خدمات معمولاً هر 500 ساعت برای خدمات جزئی و بیش از 500 ساعت برای خدمات اصلی در دوره های 1000 ، 2000 ، 3000 و 4000 ساعت. برای اطلاعات بیشتر دفترچه راهنما کار و نگهداری را برای موتور خود بررسی کنید.
نکات و ترفندهای مربوط به تعمیر و نگهداری
در حین کار موتور ، سوخت را در باک موتور نریزید – مگر این که این امر کاملاً ضروری باشد ، زیرا می تواند هوا را وارد سیستم سوخت کند.
سیستم خنک کننده و رادیاتور راپس از تخلیه کردن و شستشو دوباره با 165 میلی لیتر (1/3 پینت) ضد یخ پر کنید.
در صورت جابجایی دستگاه و عدم استفاده در زمستان ، خنک کننده روغن را از آب خالی کنید تا در برابر سرما محافظت شود و اصطلاحا از سرما نترکد.
اجازه ندهید خاک وارد سیستم سوخت شود قبل از قطع اتصال ، ناحیه اطراف اتصال را کاملاً تمیز کنید. پس از قطع شدن یک جزء ، یک پوشش مناسب را در تمام اتصالات باز قرار دهید.
در مورد سیستم های سوخت مشترک ریلی (کاما ریل) ، توجه داشته باشید که سیستم سوخت پس از خاموش شدن موتور برای مدت زمانی کوتاه تحت فشار قرار می گیرد. 60 ثانیه اجازه دهید تا فشار در سیستم پخش شود.
قبل از انجام هرگونه روش تعمیر و نگهداری و بازرسی روی موتور 10 دقیقه زمان بگذارید. همیشه هنگام تعویض فیلترها ، وضعیت اورینگ ها و مهر و موم های لاستیکی را بررسی کنید و جایگزینی را در نظر بگیرید.
اورینگ ها باید در هر تعویض روغن عوض شوند.
اگر موتور در یک محیط بسیار گرد و غبار یا سایر شرایط نامطلوب کار می کند ، فواصل بین تعمیر را کاهش دهید. توجه داشته باشید که فیلترها و روغن را مرتباً بیشتر از فواصل سرویس تمدید کنید تا از تمیز بودن داخل موتور شما جلوگیری شود.
دو نوع سایش موتور وجود دارد: سایش طبیعی و قابل پیش بینی؛ سایش غیرطبیعی که ممکن است نتیجه نادرست نگهداری یا روشهای عملیاتی باشد و می تواند بر بهره وری و هزینه های عملیاتی شما تأثیر منفی بگذارد.
بازرسی ها
یک برنامه بازرسی خوب و بازرسی روزانه شما را با تجزیه و تحلیل و روند فرسایش و مشکلات احتمالی کمک می کند. این بازرسی ها به شما امکان می دهد:
قبل از انجام تعمیرات اساسی ، مشکلات احتمالی را پیدا کنید.
برای تعمیر و نگهداری موتور برنامه ریزی کنید.
هزینه های عملیاتی و خرابی خود را برنامه ریزی و کنترل کنید.
مرتباً سطح مایعات ، فشار روغن و دمای خنک کننده را کنترل کنید. بیشتر مشکلات موتور هشدار زود هنگام می دهد. به دنبال تغییراتی در عملکرد موتور ، صدا یا ظاهری باشید که نشان دهنده نیاز به تعمیر آن است. برای لرزش ، دود بیش از حد اگزوز ، کاهش قدرت یا افزایش مصرف روغن یا سوخت ، هوشیار باشید.
بازدید از این ویدئو ها را به شما توصیه میکنیم:
بازدید از این ویدئو ها را به شما توصیه میکنیم:
• روشن کردن منظم موتور:
مجموعه های ژنراتور در حالت آماده به کار مداوم باید بتوانند از مدت زمان چند ثانیه از یک شروع سرد شروع به کار کنند. این می تواند فشار زیادی به قطعات موتور وارد کند.
با این وجود ، روشن کردن منظم میتواند قطعات موتور را روغن کاری می کند ، از اکسیداسیون اتصلات الکتریکی جلوگیری می کند.
قبل از فاسد شدن سوخت از آن استفاده می کند ، و به طور کلی به شروع قابل اعتماد موتور کمک می کند. روشن کردن ژنراتور را حداقل یک بار در ماه برای حداقل 30 دقیقه انجام دهید.
مهم: موتور باید به اندازه یک سوم توانش زیر بار برود زیرا سوخت بدون سوختن تمایل به تجمع در سیستم اگزوز دارد.
در صورت امکان ، سیستم را با بارهای واقعی ساختمان تست کنید تا بتوانید سوئیچ های انتقال اتوماتیک را اعمال کنید و عملکرد را در شرایط واقعی بررسی کنید.
• تهیه سیستم پشتیبان:
اگرچه قطعی برق در سالهای اخیر کمتر از گذشته است ، اما قطع برق معمولاً به اندازه کافی اتفاق می افتد تا به سیستم های آماده به کار نیاز داشته باشیم.
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای ژنراتورهای موتور دیزل نقش مهمی در به حداکثر رساندن قابلیت اطمینان این سیستم های آماده به کار و کاهش خطرات شدید مالی و ایمنی زندگی مرتبط با از دست دادن قدرت دارد.
خسارات مالی فقط از یک قطعی برق می تواند به عنوان مثال به پرورش دهنگان ماهی و مرغداریها و غیره… میتواند بسیار زیاد باشد.
نگهداری پیشگیرانه همچنین نیاز به تعمیرات را به حداقل می رساند و هزینه های چرخه عمر تجهیزات را کاهش می دهد.
با رعایت روشهای تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل ، اطمینان حاصل می شود که سیستم های آماده به کار در صورت لزوم شروع به کار می کنند.
• تست باتری ها:
• تمیز کردن باتری ها:
با تمیز کردن آنها با پارچه مرطوب ، هر زمان که آلودگی بیش از حد ظاهر شود ، باتری ها را تمیز نگه دارید.
اگر خوردگی در اطراف ترمینال ها وجود دارد ، کابل های باتری را برداشته و ترمینال ها را با محلول جوش شیرین و آب بشویید.
مراقب باشید از ورود محلول در سلولهای باتری جلوگیری کنید و باتری را با آب تمیز بشویید.
پس از تعویض اتصالات ، پایانه ها را با استفاده از روغن کمی چرب کنید تا از سولفاته شدن جلوگیری کند.
امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد.
آموزش تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور