معمولا دینام را در قسمت جلوی موتور می توان یافت
دینام از یک سیم پیچ الکتریکی متحرک به نام روتور و مجموعه ای ثابت از سیم پیچ به نام استاتور و یک یکسو کننده ولتاژ وهمچنین از تعدادی جاروبک برای حفظ ارتباط الکتریکی با روتور و یک قرقره (پولی)تشکیل شده است.که همه این قطعات به غیر از قرقره داخل یک پوسته آلومینیومی قرار دارد.
هدف دینام تولید جریان مستقیم (DC) برای شارژ باطری و برای تامین انرژی بارهای الکتریکی مورد نیاز یک خودرو یا دستگاه است.
علت پیدایش دینام آلترناتور :
دینامهای قدیمی قادر به شارژ کامل باطری در دور پایین یعنی زمانی که خودرو ثابت بود نبودند اما امروزه با ظهور پدیده ترافیک و ثابت ماندن دور موتورها برای مدت زمان طولانی لازم است دینامها توانایی شارژ باطری و تامیین برق برای کولر ، روشنایی ، و دیگر قطعات الکترونیکی جدید را داشته باشند ، این دلیلی بر ظهور نسل جدید دینامها بنام دینام آلترناتور شد.
هر بار که روغن موتور را عوض می کنید زمانی برای تست تسمه دینام اختصاص دهید تا از شل نبودن آن اطمینان حاصل کنید (تسمه شل باعث هدر رفتن خروجی دینام می شود). یک دینام طراحی شده برای شارژ کردن باطری پس از کمی تخلیه ، مانند استارت زدن موتور ، نه برای شارژ یک باطری خالی (مرده) در صورت شارژ یک باطری خالی یا صدمه دیده فشار زیادی به دینام وارد شده و یا اصطلاحا overload میکند که می تواند باعث صدمه دیدن دینام شود .
دینام چیست و چگونه کار میکند؟
تفاوت دینام با دینام آلترناتور(Alternator):
تفاوت در سیستم مولد و سیم پیچ است به این صورت که در مدلهای قدیمی آهن ربا در پوسته و سیم پیچ استاتور قرار داشت و آرمیچر فقط دارای سیم پیچ بود اما در دینام های کنونی استاتور فاقد آهن ربا در بدنه است و روتور یا آرمیچر مجهز به آهن ربا است در کل اساس کار دینام های قدیمی و دینامهای آلترناتور یکی است و هر دو توسط قطع خطوط مغناطیسی عمل می کنند.