موتور دوزمانه چیست؟
در این نوع موتورها سوپاپ تنفس نظیر آنچه در موتورهای چهارزمانه ذکر شد وجود ندارد. و به جای آن در فاصله معینی از مجراهایی که در بدنه سیلندر تعبیه شده است عمل تنفس انجام می شود. که پیستون در قسمتی از مسیر خود جلوی آنها را میبندد، اصول کار این موتورها در دوزمان است، که در واقع در هر دور چرخش میللنگ اتفاق میافتد.
2- زمان دوم
در انتهای زمان اول مقداری سوخت به صورت پودر شده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت محترق میگردد. فشار زیاد گازهای محترق شده پیستون را به طرف پایین میراند. پیستون در مسیر حرکت روبه پایین خود جلو مجاری تنفس هوای تازه را باز میکند. در این موقع هوای تازه به شدت وارد سیلندر میگردد. در همین حال سوپاپ تخلیه نیز باز میگردد و گازهای حاصل از احتراق بوسیله هوای تازه از سیلندر خارج میگردند.
1- زمان اول
پیستون از نقطه پایین به طرف بالا و تا بالاترین نقطه ممکن حرکت میکند. در این زمان پیستون پس از عبور از جلو مجاری تنفس هوای تازه را تاحد معینی متراکم میسازد. در طول این زمان سوپاپ تخلیه که در قسمت فوقانی سیلندر و در داخل سر سیلندر قرار دارد کماکان بسته مانده است.لازم به ذکر است به بالاترین نقطه ای که پیستون می رسد اصطلاحا T.D.C میگویند وبه پایین ترین نقطه B.D.C می گویند.
پس از رسیدن پیستون به پایین تریین نقطه سیکل جدیدی آغاز میشود.
موتور دوزمانه چیست؟ موتور دوزمانه چیست؟